Dobrý deň milí rodičia.

21.02.2011 21:14

Dovoľte, aby som sa Vám aspoň v krátkosti predstavila. Volám sa Zuzana Hnojčíková a som študentkou posledného ročníka Pedagogickej fakulty UK. Študujem odbor poradenstvo a špeciálna pedagogika, pričom je moje štúdium zamerané na jednotlivcov so sluchovým postihnutím. Pracujem na Diplomovej práci s názvom Vzťah symbolickej hry a rečového vývinu u detí so sluchový postihnutím.

Už v bakalárskej práci som sa venovala hre dieťaťa v ranom veku, a to hlavne vo vzťahu ku vzájomnej interakcii medzi dieťaťom a rodičom v priebehu hry. Hra je dôležitým činiteľom v živote detí a ich rodín. Práve preto som sa rozhodla pre túto problematiku.

 

Hra je nepostrádateľná pre vývin každého dieťaťa. Keď som sa počas štúdia na vysokej škole bližšie oboznámila s jej vplyvom na život dieťaťa, fascinovalo ma najmä to, čo všetko môžeme prostredníctvom hry dosiahnuť. Začala som sa zamýšľať nad tým, v akých obrovských rozmeroch môže hra ovplyvniť dieťa, čo všetko môžeme vo vývine dieťaťa stimulovať prostredníctvom hry, ale predovšetkým to, že rodičovské priblíženie sa a porozumenie vlastnému dieťaťu, nie je otázkou drahých hračiek, ale spoločne a aktívne stráveného času počas hry. Ak rodič vloží do hry kus seba a uvedomí si, že hranie sa so svojím dieťaťom nie je strata a ani bezvýznamné plytvanie času, základ pre krásny vzájomný vzťah je vytvorený na správnom mieste.

Hra ako prirodzený prostriedok komunikácie dieťaťa v ranom a predškolskom veku ponúka rodičom možnosť nazrieť do sveta dieťaťa jeho detskými očami. V hre dieťa spoznáva, rozvíja sa, ventiluje a učí sa chápať súvislosti. Je prostriedkom, ktorým k nám dieťa prehovára a dáva najavo, čo sa okolo neho deje, po čom túži a čo ho sužuje.

 

Hra je pre mňa stále veľmi zaujímavou a lákavou témou, ktorá neustále ponúka nové myšlienky o množstve pozitívnych možností, ktoré hra rodinám poskytuje. Hra je jednoduchá činnosť, ktorá však za sebou necháva úžasné pozitívne dôsledky v mnohých oblastiach, ale z môjho pohľadu je jednou z najdôležitejších, podpora bezpečného vzťahu medzi rodičom a dieťaťom, ktorého účinok sa odráža v dospelosti, v našich vlastných sociálnych vzťahoch.

 

Preto, by som Vás touto cestou chcela poprosiť o kúsok z Vášho času na vyplnenie jednoduchého dotazníka, pomocou ktorého si aj Vy sami môžete urobiť prehľad o tom, čo už Vaše dieťa bezpečne ovláda a čo Vás vo vývine ešte len čaká, a pomocou ktorého ja, môžem uskutočniť výskum pre zhodnotenie vývinu symbolickej hry detí intaktných a detí so sluchovým postihnutím.

Ak ste sa rozhodli pre jeho vyplnenie, už vopred Vám veľmi pekne Ďakujem a želám Vám veľa krásnych chvíľ strávených s Vašimi deťmi, ponorenými do sveta hry, po ktorom my dospelí, už len márne túžime.